Łukasz Kierus - Prezes Zarządu spółki Glosel:
Nie wyobrażam sobie tego, że poważna marka, której zależy na budowaniu stałych, długotrwałych relacji ze swymi klientami, nie wzięłaby w udziału w Black Friday, niezależnie od kosztów.
Black Friday, podobnie jak Dzień Darmowej Dostawy, to święto klientów e-commerce. Nasz stały klient, przyzwyczajony do tego, że może u nas liczyć na promocje bez większej okazji, byłby zawiedziony, gdyby nie mógł kupić towaru taniej w Black Friday. Dla nas to też możliwość ponownego dotarcia do klientów, którzy są uśpieni, którzy nie są przywiązani do marki. Dzięki dobrym ofertom mamy możliwość przypomnienia o swoim istnieniu i ponownej "reaktywacji" takiego klienta.
Ale Czarny Piątek w tym roku jest bardziej wyjątkowy, niż zwykle. W obecnych czasach wszyscy - chcemy, czy nie - poniesiemy koszty wyhamowania wzrostu gospodarczego i zubożenia portfeli naszych klientów. W najbliższym czasie, jeżeli chodzi o decyzje zakupowe, cena będzie miała dużo większe znaczenie, niż wcześniej. W związku z tym Black Friday może pokazać ogólne trendy, jakie są wśród konsumentów i jak będzie wyglądała najbliższa przyszłość, jeśli będzie dobry - są szanse, że będzie dobrze również dla właścicieli firm w najbliższych czasach. Jeśli nie - to przed nami kilka trudnych miesięcy związanych z wysoką inflacją, wzrostem kosztów ogrzewania, gazu, a przede wszystkim uważnością klientów w wydawaniu pieniędzy.
Rafał Jackiewicz - Dyrektor ds. Strategii i Budowania Wartości Klienta w Gloselu:
Oczywiście obniżki cen mogą powodować i powodują obniżenie marży, a co za tym idzie zmniejszenie efektywności biznesu. Może się wydawać, że to jest niekorzystne dla sklepów, bo nie zarabiają. I może tak być, jeśli jest to działanie krótkoterminowe, obliczone na osiągnięcie efektu tu i teraz. Natomiast dla firm, które mają to przemyślane - tak jak w naszym przypadku - jest to element długoterminowej strategii.
Bardzo dbamy o to, aby przez dobrą ofertę w Black Friday zachęcić klienta do pozostania z naszymi markami na dłużej. Dla niego jest to dobra okazja na zaoszczędzenie na zakupach, a my mamy okazję do tego, żeby zacząć z nim dialog. Odbieramy to jako inwestycję w relacje z klientem w długim horyzoncie czasowym. Mamy do tego plan, narzędzia i to jest element naszej strategii.
Oficjalnie czarny piątek wypada w tym roku 25 listopada. Jednak wielu przedsiębiorców rozciąga ten czas na weekend, a nawet tydzień czy dwa. W niektórych sklepach akcja "Black Week" trwa nawet dwa tygodnie (np. sklep Bee.pl rozpoczął ją 14, a zakończy 28 listopada).
Nie chodzi tylko o zwiększenie sprzedaży, ale i zadbanie o to, by większa liczba osób mogła skorzystać ze zniżek. Poza tym - rozciągnięta w czasie promocja powinna przekładać się na mniej awarii stron sklepów internetowych, czy na szybszą dostawę zamówień.